‘Alles wat je communiceert is in principe je visitekaartje’
Kun jij jezelf verkopen?
Maak jij dat ook weleens mee? Je zoekt op internet naar informatie omdat je een probleem hebt en daarvoor de beste oplossing zoekt. Vervolgens vind je een website waarop van alles staat, maar net niet dat wat jij wilt weten. Of de website is chaotisch, onduidelijk of je krijgt de indruk dat iemand niet echt competent is. Dan verspil je niet langer je tijd, je klikt de website weg en gaat op zoek naar de volgende kandidaat. Als jij therapeut of coach bent, laat jou dat dan niet gebeuren. Realiseer je, dat alles wat je communiceert naar de buitenwereld in principe je visitekaartje is.
Als zorgverlener ben je ondernemer en dat betekent dat er meer bij je werk komt kijken dan alleen je vak op zich. Sommigen denken: ‘Als ik maar goed ben in mijn werk, dan komen de cliënten vanzelf wel’. Vervolgens schrijven ze een paar tekstjes die op het eerste gezicht best aardig lijken en die moeten het dan maar doen. De werkelijkheid zit echter anders in elkaar. Je moet jezelf ‘verkopen’. Potentiële cliënten zoeken een professional en geven hun geld pas uit aan iemand van wie ze denken dat die hen daadwerkelijk kan helpen. En dan kiezen ze voor iemand met een goede, overtuigende tekst, want die bepaalt de eerste indruk. Als je op de hoogte bent van een aantal tips, trucs en regels, dan maakt dat een wereld van verschil met een tekst van iemand die dat niet is. Sommigen denken dat ze wel ‘aardig’ kunnen schrijven. Maar er is beslist meer voor nodig om een ander te overtuigen jouw cliënt te worden.
Natuurlijk, ik snap best dat het niet altijd meevalt om je bezig te houden met de bijzaken rond je praktijk. Althans, dat geldt voor de meesten. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van alles wat met financiën te maken heeft. Maar hoe vervelend ook, een goede boekhouding hoort er wel bij als je professional bent.
En hetzelfde geldt voor je communicatie. Je kunt een geweldige praktijk hebben en je vak uitmuntend verstaan, maar als je vervolgens als een amateur je boodschap de wereld instuurt, dan kom je niet over als een echte professional. Hoe mensen naar jou kijken als therapeut houdt sterk verband met hoe jij je presenteert. Zeker bij potentiële cliënten die kiezen op basis van wat ze over iemand en van iemand lezen. Beeldvorming heet zoiets. En uit beeldvorming ontstaat je ‘imago’.
Ria Teeuw