‘Een aap
kan leren autorijden’
en andere tips om je tekst aantrekkelijk te maken
‘Wat schrijf jij toch gemakkelijk, hoe doe je dat toch?’
krijg ik regelmatig te horen. Ik moet dan altijd glimlachen, want schrijven IS gewoon gemakkelijk. Misschien herken je dit: bij een examen kun je enorm
zwoegen op een vraag. En als je dan later het antwoord hoort, denk je ‘o,
bedoelden ze dat? Ja, natuurlijk wist ik het antwoord, maar ik heb veel te veel
achter die vraag gezocht.’ Een vergelijkbaar proces komt bij veel mensen op
gang zodra ze achter het toetsenbord zitten. Ineens stellen ze enorme eisen aan
zichzelf en graven dan veel te diep om de woorden op het scherm te krijgen. Terwijl
een tekst er juist bij gebaat is als je die eenvoudig houdt en recht uit je hart
laat komen. Het is de kunst om dezelfde woorden te gebruiken die je ook
mondeling zou overbrengen. Toegegeven, een gesproken tekst is meestal niet
samenhangend: je zegt diverse keren eh.. en je maakt een zin soms niet af. In
een geschreven tekst kan dat niet. Maar gebruik wel vooral dezelfde woorden als
wanneer je ze zou uitspreken. Want alleen dan is je tekst persoonlijk en bereik
je er het meeste mee.
Je kent vast die mooie woorden van Marianne Williamson:
‘Onze grootste angst is niet dat we toereikend zijn. Onze grootste angst is dat
we onmetelijk krachtig zijn. Wie ben ik, dat ik briljant, buitengewoon
aantrekkelijk, talentvol en geweldig zou zijn? Maar waarom eigenlijk niet?’
Ik vind dat dit ook alles te maken heeft met tekstschrijven. Durf je zo dicht
bij jezelf te blijven dat je als het ware persoonlijk in je tekst aanwezig
bent?
Een foefje. Doe alsof je tegenover een vriend of vriendin
zit en ga vertellen. Vervolgens schrijf je op wat je vertelt. Heb je daar
moeite mee, spreek dan een voicerecorder in. Waarschijnlijk heb je een
smartphone die je voor dit doel kunt gebruiken. Vervolgens speel je je opname
af en schrijf je de tekst op. Vergelijk het resultaat nu eens met wat je wel
eens eerder hebt geschreven. Zie je het verschil?
En zorg vooral dat je al direct bij het begin je lezer
prikkelt met een goede titel. Schrijf niet: ‘Onderzoek naar gedrag van apen’,
maar haal het meest opzienbarende resultaat uit dat onderzoek naar voren en
maak er bijvoorbeeld van ‘Een aap kan leren autorijden’. Wedden dat die tweede
kop meer mensen aanzet om jouw artikel te lezen dan die eerste? Zorg natuurlijk
wel dat je titel de lading dekt. En ga altijd uit van je lezer, dan voorkom je
dat je woorden gebruikt die je lezer niet begrijpt. En maak vooral je tekst
zinvol, als je dan later nog eens wat schrijft, zijn mensen eerder geneigd je
tekst te lezen.
Ria Teeuw